מהי עששת וכיצד מטפלים בה?

עששת היא מחלה זיהומית הנגרמת ע"י מצבור של חיידקי עששת המתיישבים ומנצלים את הסביבה החומצית ושיירי האוכל המצויים בפה להתפתחותם. החיידקים גורמים להרס של הרקמות הקשות בשיניים (האמייל) ולאחר מכן מתקדמים לדנטין ולמוך השן. העששת יכולה להתפתח על חלקים רבים בשן, במשטחים חלקים, בחריצים וגם על שורשי השן. עששת יכולה להיווצר בשיני חלב ובשיניים קבועות.

מהם הגורמים לעששת?

• תזונה – אחד הגורמים הראשיים למחלת העששת היא התזונה המערבית המבוססת על פחמימות, סוכרים וסוגי מזון הנדבקים לשיניים. מזונות אלו יוצרים סביבה חומצית המשמשת כר פורה להיווצרות חיידקי עששת.
  • היגיינת הפה – שמירה לקויה על היגיינת הפה מגבירה באופן דרסטי את הסיכוי להתפתחות המחלה. הרגלי היגיינה נכונים (צחצוח שיניים יסודי, פעמיים ביום וביקורת תקופתית אצל רופא השיניים) מקטינים מאד את הסיכוי לעששת.
  • גנטיקה – לכל אדם יש מטען גנטי שונה ולפיכך מבנה והרכב שיניים משתנה, יש אנשים ששיניהם עמידות יותר למחלה וחלק מהאנשים עם נטייה לרגישות של השיניים לעששת.

איך מונעים עששת?

• שמירה על היגיינה של הפה – צחצוח של השיניים פעמיים ביום
  • תזונה נכונה – הפחתה של צריכת הסוכר במזון,(משקאות ממותקים, ממתקים ועוד) הן בתדירות והן בכמות.
  • ביקורת אצל רופא שיניים – בדיקה מקיפה לפחות פעם בשנה אצל רופא שיניים, במהלך הבדיקה כדאי לקבל הדרכה על צחצוח שיניים ועל כללי היגיינת הפה.
  • טיפול תקופתי אצל שיננית – הסרת אבנית ושימוש בחומרים אוטמי שן.

איך מטפלים כאשר כבר יש עששת?

כאשר רופא השיניים מאבחן עששת, מתבצע טיפול של שחזור השן, או בכינוי הידוע יותר "סתימה", ישנם מספר סוגי סתימות בשיניים הנפוצים כיום, אך השימוש הנפוץ ביותר כיום הינו שחזור קומפוזיט (סתימה לבנה). רופא השיניים, מסלק את רקמת השן הפגועה, בתהליך זה נוצר חור בשן אותו הוא ממלא באמלגם או בקומפוזיט.

אם ברצונכם לשמוע עוד על מניעת מחלת העששת וטיפול רפואי בעששת ע"י סתימות לבנות (שחזור קומפוזיט), נשמח לקבוע פגישת היכרות ובדיקת שיניים ע"י רופא שיניים בתחום זה, במרפאה שלנו בחיפה . צרו איתנו קשר בטלפון: 04-8374555 או כאן