תפקידן של החניכיים זה לתמוך בשיניים שלנו, לאפשר אחיזה איתנה לכל השיניים ולעצם הלסת, לעטוף ולהגן מפני חדירה של חיידקים. לכן, במידה ומתפתחת בעיה בחניכיים, היא עשויה להיגרר לבעיה שתיפגע ישירות בשן, שבהיעדר תמיכה ראויה, תהיה חשופה לחיידקים, דלקת חריפה וזיהום.

אדם שסובל ממחלת חניכיים שהיא למעשה דלקת שפוגעת ברקמה של החניכיים, לא תמיד יהיה מודע לבעיה שקיימת אצלו בפה. ככל שהמחלה תחמיר כך התמיכה בשן תוסר. במידה ולא נטפל במחלה בעת ובזמן, הדלקת תפגע קשה בתפקוד של השן עד שנאלץ לעקור אותה.

מה הסממנים של מחלת חניכיים וכיצד ניתן לזהות אותן? מה זה ניתוח חניכיים ובאלו מקרים יש לבצע אותו?

קצת על החניכיים שלנו

החניכיים שלנו עשויות מרקמה דקה של רירית. המטרה שלהן לעטוף את עצם של הלסת ולהוות הגנה הרמטית מפני חדירה של חיידקים, הן צריכות להיות בריאות, חזקות ונקיות מדלקת ומזיהום. אם הן בעצמן נפגעות הן חושפות מיד את כל חלל הפה למצבור חיידקים ובקטריות שחודרים לכל מערכת הדם בגוף. זאת הסיבה שאין לזלזל במחלת חניכיים, גם אם מדובר בדלקת קטנה, חשוב לטפל בה במידי לפני שתתפתח למחלת חניכיים חריפה.

הסממנים למחלת חניכיים

יש כמה סממנים למחלות ודלקות חניכיים. הסממן הבולט ביותר אצל אדם שסובל ממחלת חניכיים הוא דימום מהחניכיים שיוצא בזמן צחצוח, או דימום שיוצא ללא מאמץ מחלל הפה. ריח רע מהפה, רגישות גבוהה לאוכל, תזוזה של השיניים ונשירה של שיניים. במצבים אלה יש לערוך בדיקה של כיסי החניכיים, שכן אם הם עמוקים, שם מקור הבעיה. את הבדיקה עושים על ידי צילומים ובדיקת רופא מומחה לטיפול חניכיים.

ניתוח חניכיים

אנשים שסובלים ממחלת חניכיים, מרקמות דלקתיות מנסיגת חניכיים בשל אובדן עצם, יאלצו לעבור ניתוח חניכיים. ניתוח השתלת חניכיים הינו תהליך כירורגי שמטרתו לשקם עד כמה שאפשר את רקמות החניכיים שניזקו כתוצאה ממחלת חניכיים או מאובדן עצם. בניתוח יונחו כמה רקמות חניכיים שמשולבות ביניהן סביב השיניים, או סביב שן אחת. בכל ניתוח חניכיים זמן החלמה הכללי של הפה יהיה בן שבוע לשבועיים, אך זה לא מונע מחזרה לעבודה ולשגרה מלאה.

לכל מי שסובל מבעיית חניכיים באזור חיפה והקריות, מוזמן להגיע למרפאת שיניים בניהולו של ד"ר מיכאל פינקלשטיין, כדי לקבל אבחון מהימן ומקצועי למצבו ובמידת הצורך לעבור ניתוח חניכיים שיחזיר את החניכיים למצב בריא, כשהן תומכות בשיניים או בשתלים.